«Tηρήσαμε όλα τα μέτρα ασφαλείας. Δεν γλιτώσαμε την ταλαιπωρία του κόσμου» είναι το μήνυμα που εξέπεμψε ο εκπρόσωπος Τύπου της Πυροσβεστικής Βασίλης Βαρθακογιάννηςγια το αδιανόητο πολύωρο μαρτύριο που υπέστησαν χιλιάδες οδηγοί στην Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, μένοντας εγκλωβισμένοι για πάνω από 7 ολόκληρες ώρες, ύστερα από τη φωτιά στο βυτιοφόρο.
Μιλώντας στην ΕΡΤ το πρωί της Παρασκευής (18.08.23) και αφότου η ΕΛΑΣ και η Πυροσβεστική είχαν εκδώσει κοινή ανακοίνωση εξηγώντας τους λόγους του «Γολγοθά» στην Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου μετά τη φωτιά στο βυτιοφόρο, ο Βασίλης Βαθρακογιάννης τόνισε χαρακτηστικά: «το βυτιοφόρο μετέφερε 7,2 τόνους υγραέριο και συγκεκριμένα μείγμα κίνησης για οχήματα, δηλαδή μετέφερε επικίνδυνο φορτίο. Η κατάσβεση της πυρκαγιάς ήταν άμεση, διαπιστώθηκε όμως διαφυγή του μίγματος του επικίνδυνου υλικού, γι’ αυτό και κρίθηκε απαραίτητη απαραίτητη η απομάκρυνση του φορτίου».
Όπως είπε ο ίδιος, στο σημείο όπου συνέβη το επικίνδυνο συμβάν, ακολουθήθηκε η διαδικασία που προβλέπεται από το πρωτόκολλο ενεργειών, προκειμένου να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας και όλα έγιναν με την παρουσία τεχνικού ασφαλείας.
«Χρησιμοποιήθηκε από το Πυροσβεστικό Σώμα θερμική κάμερα για τον τακτικό έλεγχο της θερμοκρασίας. Διατέθηκε ελικόπτερο του Πυροσβεστικού Σώματος και σύστημα μη επανδρωμένου αεροσκάφου για την επιτήρηση της διαδικασίας από αέρος, αλλά και για τη λήψη εικόνας από απόσταση προς το Κέντρο Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος. Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας τηρήθηκαν όλες οι απαραίτητες αποστάσεις. Είχε προηγηθεί γείωση και χρησιμοποιήθηκαν ειδικά εργαλεία» διευκρίνισε ο εκπρόσωπος τύπου της Πυροσβεστικής.
«Χειρουργική επέμβαση» – «Έπρεπε να ακολουθηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες»
Όπως τόνισε ο κ. Βαρθακογιάννης, σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας για την απομάκρυνση του επικίνδυνου υλικού οι δυνάμεις του Πυροσβεστικού Σώματος, της Ελληνικής Αστυνομίας και του ΕΚΑΒ ενήργησαν με μοναδικό και αδιαπραγμάτευτο γνώμονα την ασφάλεια των οδηγών και των επιβαινόντων στα ακινητοποιημένα οχήματα.
«Είναι αυτονόητο ότι ταλαιπωρήθηκαν όσοι είχαν ακινητοποιηθεί. Έπρεπε όμως να ακολουθηθούν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες και θα πρέπει να κρατήσουμε το γεγονός ότι όλα έγιναν χωρίς να παρουσιαστεί η παραμικρή αστοχία» τόνισε.
Ο κ. Βαθρακογιάννης αναφέρθηκε στο θλιβερό περιστατικό που συνέβη το 1999 και τις απώλειες των ανθρώπων που βρίσκονταν σε απόσταση 200 μέτρων όταν μετά από πρόσκρουση αυτοκινήτου σε βυτιοφόρο με προπάνιο, το βυτιοφόρο τυλίχθηκε στις φλόγες και η τρομακτική έκρηξη σκόρπισε το θάνατο.
«Υπήρξε μεγάλη ταλαιπωρία για τους οδηγούς, αλλά η διαδικασία ολοκληρώθηκε χωρίς να κινδυνεύσει κανένας» επεσήμανε για άλλη μια φορά ο κ. Βαθρακογιάννης.
«Η επέμβαση στην όλη διαδικασία έπρεπε να είναι χειρουργική και σε κάθε λεπτό να ελέγχονται τα πάντα. Ήταν μεγάλη ταλαιπωρία. Δεν έπρεπε όμως σε θέματα ασφάλειας να γίνει καμία έκπτωση» σημείωσε.
Ερωτηθείς τι μπορούσε να προκαλέσει μια πιθανή έκρηξη στο βυτιοφόρο κατά τη διάρκεια της πολύωρης διαδικασίας μετάγγισης του φορτίου τόνισε ότι «τα πρώτα θύματα θα ήταν όσοι βρισκόντουσαν πλησίον του οχήματος όπου γινόταν η όλη διαδικασία και στη συνέχεια σίγουρα τα τμήματα, τα μεταλλικά αντικείμενα, οι λαμαρίνες του οχήματος, με βάση την εμπειρία του παρελθόντος, ενδεχομένως να εκτινάσσονται σε αποστάσεις που θα ξεπερνούσαν τα 300 μέτρα. Ας κρατήσουμε το γεγονός ότι όλα πήγαν καλά» πρόσθεσε.
«Απολύτως σεβαστή η αγανάκτηση των εγκλωβισμένων οδηγών» – Η κοινή ανακοίνωση ΕΛΑΣ και Πυροσβεστικής
Στο μεταξύ, αργά χθες τη νύχτα ΕΛΑΣ και Πυροσβεστική εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση, περιγράφοντας τα γεγονότα που οδήγησαν στο κλείσιμο της Εθνικής Οδού Αθηνών – Κορίνθου.
Ειδικότερα, κάνουν λόγο για ένα περίπλοκο και επικίνδυνο περιστατικό και κρίσιμη διαδικασία απομάκρυνσης του εύφλεκτου υλικού ενώ χαρακτήρισαν απόλυτα δικαιολογημένη την αγανάκτηση των εγκλωβισμένων οδηγών.
Πιο αναλυτικά, η κοινή ανακοίνωση ΕΛΑΣ-Πυροσβεστικής: «Το Κέντρο Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος ενημερώθηκε στις 12:20, εχθές Πέμπτη 17 Αυγούστου, για πυρκαγιά σε βυτιοφόρο όχημα στο 46 χλμ της Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου, στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Κόρινθο και στο ύψος της Κακιάς Σκάλας, στην περιοχή των Μεγάρων.
Άμεσα μετέβησαν στο σημείο της πυρκαγιάς 33 πυροσβέστες με 11 οχήματα και πραγματοποίησαν την κατάσβεσή της. Ταυτόχρονα, διαπιστώθηκε διαρροή του φορτίου, το οποίο αποτελούνταν από 7,2 τόνους υγραερίου, μείγματος κίνησης για οχήματα. Εξαιτίας της επικινδυνότητας της κατάστασης, εφαρμόστηκε το Πρωτόκολλο Ενεργειών, με την παρουσία τεχνικού ασφαλείας για την απομάκρυνση του επικίνδυνου φορτίου, ενώ με τη χρήση θερμικής κάμερας πραγματοποιούνταν διαρκώς έλεγχος της θερμοκρασίας.
Καθόλη τη διαδικασία της επιχείρησης απομάκρυνσης του επικίνδυνου φορτίου, το Πυροσβεστικό Σώμα διέθεσε εναέρια επιτήρηση με ελικόπτερο του Πυροσβεστικού Σώματος και συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones).
Η ΕΛ.ΑΣ. ενήργησε με μοναδικό και αδιαπραγμάτευτο γνώμονα την ασφάλεια οδηγών και επιβαινόντων σε οχήματα μετά την πυρκαγιά στο βυτιοφόρο.
Με δεδομένη τη τραγική εμπειρία σε παρόμοια περιστατικά του παρελθόντος, κρίθηκε επιβεβλημένη, ως μοναδικός οδοδείκτης, η απαρέγκλιτη τήρηση των πρωτοκόλλων για τις ενέργειες απομάκρυνσης του επικίνδυνου υλικού (υγροποιημένο αέριο), μιας διαδικασίας χρονοβόρας αλλά κυρίως εξαιρετικά απαιτητικής, όσον αφορά στην ευαισθησία και την επικινδυνότητά της.
Ακολουθήθηκαν οι προβλεπόμενες ενέργειες εύρεσης εναλλακτικών οδών (Λουτράκι-Περαχώρα-Πίσια-Σχίνο -Αλεποχώρι-Μέγαρα-Αθήνα και αντίστροφο δρομολόγιο για όσους κινούνταν από Αθήνα προς Κόρινθο) για την διευκόλυνση της κυκλοφορίας και την επίτευξη της αποφόρτισης.
Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι οι ενέργειες και οι παρεμβάσεις της ΕΛ.ΑΣ. ήταν ευθέως συνδεδεμένες με την εξέλιξη της διαδικασίας απομάκρυνσης του επικίνδυνου υλικού, μιας δυναμικής διαδικασίας εξαιτίας της πολυπλοκότητας και της επικινδυνότητάς της.
Όσο διαδοχικά προέκυπτε ότι θα καθυστερούσε η επιχείρηση -παρά τις κατά περιόδους εκτιμήσεις των ειδικών- η ΕΛ.ΑΣ. προχωρούσε και σε επιπλέον μέτρα, προκειμένου να υπάρχει ο ασφαλέστερος και καλύτερος δυνατός απεγκλωβισμός.
Ταυτόχρονα, το προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος και της ΕΛ.ΑΣ., καθόλη τη διάρκεια εφαρμογής των εκτάκτων μέτρων κυκλοφορίας, μερίμνησε ώστε να τροφοδοτούνται με νερό οι οδηγοί και οι επιβαίνοντες σε σημαντικό κομμάτι των εγκλωβισμένων αυτοκινήτων, τα οποία είχαν ακινητοποιηθεί για λόγους ασφαλείας.
Από την πρώτη στιγμή για τις παρεμβάσεις της ΕΛ.ΑΣ. υπήρχε ενημέρωση των οδηγών που κινούνταν κατά μήκος της Ολυμπίας Οδού, της Αττικής Οδού, του Μορέα, και της Γέφυρας, μέσω μηνυμάτων που προβλήθηκαν στις ηλεκτρονικές πινακίδες, ώστε να ενημερώνονται συνεχώς. Επιπλέον, οι οδηγοί ενημερώνονταν προσωπικά από τους υπαλλήλους των σταθμών διοδίων, από τα οποία διήλθαν.
Καθόλη τη διάρκεια της ακινητοποίησης των οχημάτων το ΕΚΑΒ διέθεσε τέσσερις (4) μηχανές που κινούνταν διαρκώς, από δύο (2) σε κάθε ρεύμα κυκλοφορίας καθώς και τέσσερα (4) ασθενοφόρα, από δύο (2) σε κάθε ρεύμα κυκλοφορίας, σε σταθερά σημεία.
Σημειώνεται επίσης ότι ανακριτικοί υπάλληλοι του Πυροσβεστικού Σώματος συνέλαβαν τον οδηγό του βυτιοφόρου οχήματος.
Η ταλαιπωρία, ο εκνευρισμός και η αγανάκτηση των εγκλωβισμένων οδηγών είναι απολύτως κατανοητή και σεβαστή. Θα πρέπει όμως να γίνει αντιληπτό ότι οι αρμόδιες Αρχές κλήθηκαν να διαχειριστούν ένα περίπλοκο και επικίνδυνο περιστατικό σε συνθήκες πολύ αυξημένης κυκλοφορίας από την πρώτη στιγμή, με την κρίσιμη διαδικασία απομάκρυνσης του εύφλεκτου υλικού να έχει δυναμικό χαρακτήρα και με την πραγματοποίησή της να μετατοπίζεται χρονικά αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της μέρας από τη στιγμή που συνέβη το ατύχημα και μετά.
Το βυτιοφόρο όχημα έχει μεταφερθεί συνοδεία του Πυροσβεστικού Σώματος στα Ίσθμια Κορίνθου, σε υπαίθριο χώρο στάθμευσης ιδιοκτησίας της εταιρείας του βυτιοφόρου οχήματος».
To άρθρο Γιατί έμεινε κλειστή η Αθηνών – Κορίνθου για πάνω από 7 ώρες – «Τηρήσαμε τα μέτρα, δεν γλιτώσαμε την ταλαιπωρία του κόσμου», λέει η Πυροσβεστική δημοσιεύτηκε στο NewsIT .