«Το έργο συμβολίζει μια πόλη που αλλάζει, μια χώρα που προχωράει στο μέλλον», δήλωσε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στα εγκαίνια του Πύργου του Πειραιά. Ενός ουρανοξύστη που ορθώνεται εδώ και μισό αιώνα με τη δική του ιστορία να είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το μεγάλο λιμάνι της χώρας.
Ο εμβληματικός Πύργος του Πειραιά είναι στην ουσία ένας ουρανοξύστης και μάλιστα το δεύτερο πιο ψηλό κτίριο στην Ελλάδα, μετά τον Πύργο της Αθήνας.
Ο Πύργος του Πειραιά «είναι με τον τρόπο του το σύμβολο μίας πόλης που αλλάζει, και μίας χώρας που προχωράει με αυτοπεποίθηση στο μέλλον», τόνισε την Τρίτη (04.06.2024) ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τον χαιρετισμό του στα μεγάλα επίσημα εγκαίνια του εμβληματικού κτιρίου.
Τη δεκαετία του ΄70 η ανέγερσή του φιλοδοξούσε να το μετατρέψει σε ορόσημο σε ένα λιμάνι, μάλιστα, που εκείνη την εποχή άλλαζε ραγδαία και εξελισσόταν σε διεθνή κόμβο για τη ναυτιλία και τις μεταφορές.
Σχεδόν μισό αιώνα μετά ο Πύργος του Πειραιά αποκτά σιγά σιγά την αίγλη που τελικά ποτέ δεν είχε.
Η ανοικοδόμηση το «σωτήριο έτος» 1972
Τα περίπου 34.600 τετραγωνικά μέτρα του Εμποροναυτιλιακού Κέντρου Πειραιά (Πύργος Πειραιά, στην πλειονότητά τους έμειναν ανεκμετάλλευτα από το 1972, χρονιά κατασκευής του.
Τέσσερα χρόνια νωρίτερα, το 1968, ο τότε δήμαρχος της πόλης, Αριστείδης Σκυλίτσης, είχε κατεδαφίσει την ιστορική παλιά αγορά του Πειραιά και παραχώρησε την έκταση για να γίνει ο Πύργος.
Διαθέτει 24 ορόφους και δύο υπόγεια, με συνολική δομημένη επιφάνεια 34.623 τετραγωνικά μέτρα.
Ωστόσο, η εικόνα από τον τρίτο όροφο και πάνω ήταν αποκαρδιωτική για όποιον έμπαινε την περασμένη δεκαετία στον Πύργο:
Κενοί χώροι που μετά τα δύο πρώτα χρόνια της ανέγερσης του κτιρίου, είχαν παραμείνει σε ημιτελές στάδιο.
Η…σωτηρία του Πύργου Πειραιά, του πιο φιλόδοξου κατασκευαστικού έργου στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1970, ήρθε τον Ιούλιο του 2020, μετά από ανακίνηση του ζητήματος από τη δημοτική αρχή Μώραλη.
Η αρχιτεκτονική ομάδα
Η σχεδίαση του Πύργου του Πειραιά ανατέθηκε στο αρχιτεκτονικό γραφείο του Αλέξανδρου Λοΐζου, το οποίο συνεργάστηκε με τον Ιωάννη Βικέλα, αρχιτέκτονα του Πύργου Αθηνών, και τον Δημοσθένη Μολφέση.
Ο σκελετός του κτιρίου ολοκληρώθηκε το 1974. Την περίοδο 1979 – 1982 λειτούργησαν τα πρώτα καταστήματα στο ισόγειο του πύργου, όμως η επένδυση των προσόψεων με γυαλί και μεταλλικά ελάσματα ολοκληρώθηκε το 1983, με τον κυρίως όγκο του κτιρίου να παραμένει εσωτερικά ημιτελής.
Αξιοποιήθηκαν μόνο οι τρεις πρώτοι όροφοι του κτιρίου, για καταστήματα, γραφεία και εκπαιδευτήρια.
Το 1999 στο ισόγειο του πύργου λειτουργούσαν καταστήματα, στον πρώτο όροφο βρίσκονταν αποθήκες και στον δεύτερο στεγαζόταν η Ράλλειος Σχολή και η Δημοτική Επιχείρηση Προβολής του Δήμου Πειραιά (ΔΕΠΕΠ).
Το 1997 – 1998 πραγματοποιήθηκε δημόσιος διεθνής πλειοδοτικός διαγωνισμός με τίτλο Mελέτη Kατασκευή αποπεράτωσης του Εμποροναυτιλιακού Κέντρου Πειραιά με το σύστημα της αντιπαροχής και προϋπολογισμό 8 δισ. δραχμών και περιελάβανε την αποπεράτωση του κτιρίου, την κατασκευή υπόγειου γκαράζ και κοινόχρηστου περιβάλλοντα χώρου.
Το 2001 ο πύργος πέρασε στην κατοχή του δήμου Πειραιώς και διεξήχθη νέος δημόσιος διεθνής διαγωνισμός με τίτλο Αξιοποίηση κτιρίου ΕΚΠ (Μελέτη – Κατασκευή αποπεράτωσης του Εμποροναυτιλιακού Κέντρου Πειραιά με το σύστημα που περιλαμβάνει άλλα ανταλλάγματα / παραχώρηση εκμετάλλευσης), με προϋπολογισμό ύψους 6 δισ. δραχμών. Τον διαγωνισμό κέρδισε η εταιρεία ΑΒΑΞ, αλλά δεν υλοποιήθηκε. Μία νέα απόπειρα εκμετάλλευσης έγινε το 2007.
«Αγναντεύει» τη θάλασσα από τα 88 μέτρα
Το ανακαινισμένο κτήριο των 22 ορόφων, το οποίο υψώνεται 88 μέτρα πάνω από τη θάλασσα είναι πλέον ένα αρχιτεκτονικό τοπόσημο, στην αφετηρία της Αθηναϊκής Ριβιέρας, στην καρδιά του μεγαλύτερου επιβατικού λιμανιού της Ευρώπης, που αντιπροσωπεύει τις πιο καινοτόμες, τελευταίας τεχνολογίας «πράσινες» πρακτικές.
Τα περασμένα Χριστούγεννα πραγματοποιήθηκε εντυπωσιακή φωταγώγηση του Πύργου του Πειραιά, σε ένα εντυπωσιακό υπερθέαμα, γεμάτο λάμψη και φως, λίγους μόλις μήνες πριν ανοίξει επίσημα τις πόρτες του και υποδεχθεί ενοίκους και επισκέπτες.
O Πύργος λάμπει, πλέον, κάθε βράδυ με λευκό φωτισμό, ο οποίος έχει μελετηθεί με ιδιαίτερη περιβαλλοντική υπευθυνότητα: Πολύ ήπιες εντάσεις λευκού φωτισμού διαγράφουν τις όψεις με προστασία για τη φωτορύπανση και ενεργειακή κατανάλωση, τόσο χαμηλή όσο ο κλιματισμός ενός μικρού διαμερίσματος.
Οι πρώτοι τρεις όροφοι μαζί με τμήμα του τέταρτου ορόφου θα έχουν εμπορική χρήση, ενώ οι υπόλοιποι όροφοι θα στεγάζουν γραφεία.
Στην ταράτσα του τρίτου ορόφου θα λειτουργεί εστιατόριο – μπαρ. Σε μέρος του τρίτου και τέταρτου ορόφου θα λειτουργεί γυμναστήριο.
Η πρόσβαση στους ορόφους των γραφείων θα γίνεται με ασανσέρ ανέπαφης λειτουργίας, με την πρόσβαση στους ορόφους να γίνεται με τη χρήση καρτών. Η ταχύτητα των ανελκυστήρων θα είναι τέσσερα μέτρα το δευτερόλεπτο, η μεγαλύτερη σε κτίριο στην Ελλάδα.
Στο υπόγειο θα υπάρχει χώρος στάθμευσης 44 θέσεων, με όλες να παρέχουν τη δυνατότητα φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η πλήρης λειτουργία του Πύργου, αναμένεται να αποφέρει στα ταμεία του δήμου Πειραιά ετήσια έσοδα περίπου 1,2 εκατ. ευρώ από φόρους και δημοτικά τέλη.
φωτογραφία: Eurokinissi
To άρθρο Πύργος Πειραιά: Η ιστορία του ουρανοξύστη που χτίστηκε τη δεκαετία του 1970 και αποτελεί πλέον ορόσημο για το μέλλον δημοσιεύτηκε στο NewsIT .