Το παιδί που ήθελε να παίξει ποδόσφαιρο αλλά έζησε μια ξέφρενη ζωή στο Χόλιγουντ

Το όνειρό του ήταν να γίνει επαγγελματίας ποδοσφαιριστής (του αμερικανικού φουτμπολ) αλλά η ζωή, κι ένας τραυματισμός, τα έφεραν αλλιώς. Και έτσι, ο Μπαρτ Ρέινολντς έγινε ηθοποιός και έζησε, στο έπακρο, τη λάμψη του Χόλιγουντ.

Ήταν σύμβολο μίας ποπ κουλτούρας και έγραψε τη δική του ιστορία στον αμερικάνικο κινηματογράφο. Ο Μπαρτ Ρέινολντς έζησε την ξέφρενη ζωή του Χόλιγουντ, έκανε τις τρέλες του, ξόδεψε τα λεφτά του και όταν ρωτήθηκε γιατί, απάντησε γιατί… ήθελε!

Είχε όλα τα φόντα για μια σημαντική πορεία στο σινεμά: ήταν χαρισματικός, πληθωρικός, γοητευτικός, σκληροτράχηλος, αυτοσαρκαστικός. Είχε και ταλέντο. Αλλά τελικά επέλεξε να κάνει πολλές ταινίες άλλες καλές, άλλες όχι, άλλες με κάποιο ενδιαφέρον και μια που… έμεινε στην ιστορία: την περίφημη δραματική και άγρια περιπέτεια του Τζον Μπούρμαν «Όταν Ξέσπασε η Βία».

Όταν ο Μπαρτ Ρέινολντς ρωτήθηκε γιατί γύριζε απανωτά τη μία μετά την άλλη σαχλαμάρα, είχε απαντήσει αφοπλιστικά «για τα λεφτά, τη δόξα και την πλάκα. Κυρίως, όμως, για τα λεφτά». Τα οποία κατασπατάλησε σε απολαύσεις και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς. Δεν ήταν λίγες οι φορές που χρεοκόπησε. Αλλά έζησε όπως οι σταρ της Βαβυλωνίας του Χόλιγουντ, τις χρυσές δεκαετίες του ’20 και ‘30.  

Ο Μπαρτ Ρέινολντς έφυγε από τη ζωή στις 6 Σεπτεμβρίου 2018 σε ηλικία 82 ετών. Με καταγωγή από Ολλανδία, Αγγλία, Σκωτία και Ιρλανδία, μέχρι Ιταλία και Τσερόκι, έζησε τη ζωή που ήθελε, όπως την ήθελε. Η καρδιά του τον “πρόδωσε” πριν παίξει στο “Κάποτε στο Χόλιγουντ” του Ταραντίνο.

Το ποδόσφαιρο και ο τραυματισμός

Ο Μπάρτον Λέον Ρέινολντς Τζούνιορ γεννήθηκε στις 11 Φεβρουαρίου 1936 στο Λάνσινγκ του Μίσιγκαν. Από το 1946 η οικογένειά του έζησε στη Ριβιέρα της Φλόριντα, όπου ο πατέρας του έγινε τελικά Αρχηγός της Αστυνομίας. Από παιδί έδειξε τις ικανότητές του στο αμερικάνικο ποδόσφαιρο, λαμβάνοντας πολλές προσφορές υποτροφιών.

Θα προτιμήσει την υποτροφία στο πανεπιστήμιο της Φλόριντα, ξεκινώντας να παίζει ποδόσφαιρο το 1954, δείχνοντας ότι θα μπορούσε να έχει μία λαμπρή καριέρα στο άθλημα. Ωστόσο, ένας σοβαρός τραυματισμός στο γόνατο τη δεύτερη χρονιά, θα του κόψει την φόρα. Το παιχνίδι αρκετά πιο άγριο ακόμη και από τον Μπαρτ, θα του φέρει ακόμη έναν σοβαρό τραυματισμό στη σπλήνα και παρά τις προσπάθειές επιστροφής του, θα αναγκαστεί να κόψει για πάντα το άθλημα.

Κάπου εκεί θα έρθει και η ώρα της υποκριτικής, όταν ο καθηγητής του Γουότσον Ντάνκαν τον ώθησε να δοκιμάσει την τύχη του σε ένα δικό του θεατρικό έργο.

Τα πρώτα βήματα και ο Μπράντο

Για να αποφύγει τις δουλειές του καλοκαιριού, πολλές φορές εξαντλητικές, βρήκε ως ευκαιρία μία υποτροφία από το State Drama Award της Νέας Υόρκης, χωρίς, όμως, να έχει πάρει στα σοβαρά την υποκριτική και μάλιστα ως εργασία. Εκεί, θα γνωρίσει τη μετέπειτα αγαπημένη σύζυγο του Πολ Νιούμαν και σημαντική ηθοποιό Τζόαν Γούντγουορντ, η οποία θα τον βοηθήσει να βρει έναν ατζέντη.

Όπως είχε πει η Γούντγουορντ, «δεν τον είχα δει ποτέ να παίζει, αλλά τον ήξερα ως ένα χαριτωμένο, ντροπαλό, ελκυστικό αγόρι, με υπέροχη προσωπικότητα, που ήθελες να βοηθήσεις». Γρήγορα, θα πάρει ένα ρόλο σε έργο του Μπρόντγουεϊ, θα λάβει θετικές κριτικές και αυτές θα τον ωθήσουν να γραφτεί σε μαθήματα υποκριτικής, απ’ όπου αποκόμισε πολλές γνώσεις.

Θα παίξει δίπλα στον Τσάρλτον Ίστον και ο σκηνοθέτης Τζον Φορσάιθ, ήθελε να του δώσει έναν ρόλο στο φιλμ «Sayonara» (1957), αλλά τελικά κόπηκε γιατί έμοιαζε ιδιαίτερα με τον Μάρλον Μπράντο!

Σπάζοντας μια τζαμαρία μπούκαρε στο Χόλιγουντ

Ο Ρέινολντς, παρά ταύτα θα ακούσει τη συμβουλή να πάει στο Χόλιγουντ, για να βρει την τύχη του στο σινεμά. Εκεί τα πράγματα δεν ήταν εύκολα και θα αναγκαστεί να δουλέψει από λαντζέρης και φορτηγατζής ως λιμενεργάτης. Όταν του παρουσιάστηκε η πρώτη ευκαιρία, θα να την αρπάξει.

Του έδιναν 150 δολάρια για να περάσει μέσα από ένα γυάλινο παράθυρο σε ζωντανή τηλεοπτική εκπομπή. Αφήνοντας πίσω του τη σπασμένη τζαμαρία και όλες τις δυσκολίες της νεανικής του ζωής, θα βρεθεί στα τηλεοπτικά στούντιο, να παίρνει μία σειρά από ρόλους. Αυτό ήταν, η ξέφρενη πορεία του είχε ξεκινήσει.

Γυμνός στο Cosmopolitan

Θα παίξει σε δεκάδες σειρές και ακόμη περισσότερες ταινίες, φτιάχνοντας έναν χαρακτήρα σκληροτράχηλου ήρωα, με τεράστια εμπορική επιτυχία, ειδικά στην Αμερική. Για χρόνια, ο Ρέινολντς θα είναι ο εμπορικότερος ηθοποιός του Χόλιγουντ και θα βρισκόταν παντού: Στην τηλεόραση, τον κινηματογράφο, στις διαφημίσεις, τα κουτσομπολίστικα έντυπα – ακόμη και γυμνός στο Cosmopolitan…

Ζώντας τον μύθο του

Όλα αυτά έφεραν τρομερά έσοδα και ο Ρέινολντς θα αρχίσει από πολύ νωρίς να ζει τον μύθο του, αγοράζοντας πανάκριβες επαύλεις, ιδιωτικά αεροσκάφη, δεκάδες εξωτικά αυτοκίνητα, ακόμη περισσότερα άλογα, περούκες αξίας 100.000 δολαρίων.

Ζούσε σαν Κροίσος, αλλά και σαν Δον Ζουάν, κατακτώντας την καρδιά πολλών γυναικών. Παντρεύτηκε μόλις δυο φορές, η πρώτη με την Τζούντι Καρν (1963-1965) και η δεύτερη με τη Λόνι Άντερσον (1988-1994), θα κάνει αρκετές σχέσεις, με πιο γνωστή εκείνη με την οσκαρική ηθοποιό Σάλι Φιλντ.

Όταν Ξέσπασε η Βία

Ο Μπαρτ Ρέινολντς, έγινε γνωστός από τηλεοπτικές σειρές και ταινίες γουέστερν δεύτερης διαλογής, περιπέτειες, αστυνομικά και κωμωδίες, αλλά θα συνδέσει το όνομά του με μία από τις σημαντικότερες ταινίες της δεκαετίας του ’70. Το περίφημο δραματικό θρίλερ «Όταν Ξέσπασε η Βία», που γύρισε το 1972 ο Βρετανός σκηνοθέτης Τζον Μπούρμαν, βάζοντας δίπλα στον Ρέινολντς τους έξοχους Γιον Βόιτ και Νεντ Μπίτι.

Η ταινία σόκαρε το κοινό στην εποχή της, για την αγριότητά της, το σασπένς, την ανάδειξη της άγριας φύσης και τη δομή της αλλά κυρίως για το μήνυμά της, τη σχέση του ανθρώπου με την φύση, την εφιαλτική διασύνδεση του σύγχρονου πολιτισμού με την περιβαλλοντική καταστροφή, την αλαζονεία του ανθρώπου.

Κάποτε στο Χόλιγουντ

Στις (λίγες) καλές ταινίες που θα γυρίσει συμπεριλαμβάνονται και η δραματική αστυνομική περιπέτεια του Ρόμπερτ Όλντριτς «Ο αστυνόμος και το Κολ Γκερλ», με την Κατρίν Ντενέβ, η κωμωδία του Άλαν Πακουλα «Ανάμεσα σε Δυο Γυναίκες» με την Τζιλ Κλέιμπουργκ, η αισθηματική κωμωδία του Μπλέικ Έντουαρντς «Ένας Άνδρας για Όλες τις Γυναίκες», με την Τζούλι Άντριους, την κομεντί του Στάνλεϊ Ντόνεν «Τυχερή Κυρία», με τη Λάιζα Μινέλι και τον Τζιν Χάκμαν και το σπαγγέτι γουέστερν «Ναβάχο Τζόε» του Σέρτζιο Κορμπούτσι.

Το 1997 θα κάνει την τελευταία σημαντική του εμφάνιση στη δραματική ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον «Ξέφρενες Νύχτες», που θα κερδίσει αρκετές διακρίσεις και θα χάσει τελικά το Όσκαρ Β Ανδρικού Ρόλου, ενώ την προηγούμενη χρονιά ήταν εξαιρετικός στο «Στριπτίζ», υποδυόμενος αυτοσαρκαστικά έναν διεφθαρμένο επιχειρηματία και πολιτικό, έχοντας δίπλα του την Ντέμι Μουρ.

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2018 η καρδιά που τον ταλαιπωρούσε χρόνια, τελικά θα τον προδώσει και θα του αφαιρέσει και τη χαρά να παίξει στην ταινία του Ταραντίνο «Κάποτε στο Χόλιγουντ», μια ιστορία εμπνευσμένη λίγο πολύ από τη ζωή του Μπαρτ Ρέινολντς.

Πληροφορίες / Φωτογραφίες: ΑΠΕ – ΜΠΕ

Πηγή