Εμα Στόουν: μούσα – παραγωγός – φίλη
«Γιώργο, δεν ξέρω αν υπάρχει κάτι να σου πω που δεν σου έχω πει, αλλά είμαι πραγματικά ευγνώμων που συναντηθήκαμε», είχε δηλώσει η Εμα Στόουν κατά την απονομή του πρώτου από τα βραβεία που έλαβε για την εκπληκτική ερμηνεία της στον ρόλο της Μπέλα Μπάξτερ, ενώ αντίστοιχα θερμά λόγια επανέλαβε στις επόμενες βραβεύσεις. Μέχρι που ήρθε το πολυπόθητο Οσκαρ, όπου η διάσημη ηθοποιός φαίνεται να έχασε καταρχάς την ψυχραιμία της από τη συγκίνηση, αλλά και πάλι δεν ξέχασε να μνημονεύσει πρώτον από όλους τον Yiorgos. Λίγο πριν είχαν φωτογραφηθεί μαζί στο κόκκινο χαλί και είχαν δηλώσει πως το κοινό τους όραμα για το σινεμά ξεπερνά τη σχέση σκηνοθέτη – ηθοποιού και περισσότερο εκφράζεται μέσα από τη συν-δημιουργία.
«Εχουμε κάνει πια μαζί αρκετές ταινίες και έχουμε δημιουργήσει τη δική μας “στενογραφία” αφού επικοινωνούμε χωρίς πολλά λόγια, μόλις υπαινιχθώ κάτι μου λέει ναι, καταλαβαίνω», εξηγούσε η Στόουν για να συμπληρώσει ο Λάνθιμος πως την έκανε κοινωνό καταρχάς του «Poor Things» προτού καν πάρει έγκριση για τη μεταφορά της από τον συγγραφέα Αλασντερ Γκρέι, στο βιβλίο του οποίου βασίστηκε η ταινία. Φρόντιζε να την ενημερώνει σε κάθε του βήμα για τους πιθανούς συνεργάτες που είχε στο μυαλό του ζητώντας την έγκρισή της για τους υπόλοιπους ηθοποιούς – ακόμα και για τις πιθανές τοποθεσίες των γυρισμάτων. Δημιουργώντας μαζί έναν «κοινό κόσμο», όπως έλεγε χαρακτηριστικά, η Εμα και ο Γιώργος μπόρεσαν να διαμορφώσουν όχι μόνο την ιδέα της ταινίας και να την υλοποιήσουν, αλλά και τον ίδιο τον χαρακτήρα της Μπέλα Μπάξτερ, γύρω από τον οποίο περιστρέφεται όλη ιδέα του «Poor Things».
Γι’ αυτό και εκείνη παραλαμβάνοντας το Οσκαρ είπε: «Γιώργο, σε ευχαριστώ για τη δική μας Μπέλα». Σε αυτή την εκπληκτική ερμηνεία συνέβαλαν οι αμέτρητες συζητήσεις που είχαν, πολύ πριν από την υλοποίηση της ταινίας, από τότε που ο σκηνοθέτης εκμυστηρεύτηκε στην αγαπημένη του πρωταγωνίστρια σε ένα τραπέζι ότι σκέφτεται να μεταφέρει στο σινεμά το ομώνυμο βιβλίο του Αλασντερ Γκρέι – και αυτή είπε αμέσως το ναι, χωρίς δεύτερη σκέψη. Κατάφερε, μάλιστα, να πείσει και όλους τους υπόλοιπους να συμβάλουν ώστε να βγει το βέλτιστο αποτέλεσμα: ταξίδεψε μαζί με τον καλό της φίλο στα μέρη όπου επρόκειτο να γίνουν τα γυρίσματα, δέχτηκε να βοηθήσει στην οργάνωση της παραγωγής επιλύοντας πολλά από τα προβλήματα.
Η συμβολή της ήταν καταλυτική και, όπως παραδέχτηκε σε συνέντευξή του ο Εντ Γκίνεϊ, παραγωγός του Λάνθιμου τόσο στο «Poor Things» όσο και στο «Kinds of Kindness», ειδικά από τη θέση της συμβούλου παραγωγής και συμπαραγωγού, που βοήθησε κατά πολύ στην υλοποίηση της ταινίας: «Κανείς, όμως, από τους δύο (Γιώργο Λάνθιμο και Εμα Στόουν) δεν περίμενε ύστερα από τρεις ταινίες μεγάλου μήκους και μία μικρού, άπειρες κοινές φωτογραφήσεις, άλλα παράλληλα πρότζεκτ και κοινές ιδέες που έχουν στα σκαριά ότι θα έφταναν στο σημείο να συνεννοούνται, όπως λένε, χωρίς καν να ανταλλάσσουν λέξη – αλλά μόνο με ένα βλέμμα. Το πόσο μεγάλη επικοινωνία έχουν φάνηκε και σε κοινή βιντεο-συνέντευξη για το «Variety», όπου ο δημοσιογράφος τούς έθετε παράλληλα ερωτήματα για το πόσο καλά ξέρει ο ένας τον άλλον. Οι αμέτρητες κουβέντες και συνευρέσεις, ακόμα και οι αγώνες μπάσκετ που έχουν δει και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού φαίνεται να συνέβαλαν καταλυτικά στο χτίσιμο της αμοιβαίας εμπιστοσύνης και της βαθιάς φιλίας. «Αρχικά φαινόταν ότι δεν έχουμε τίποτα κοινό και όταν τον πρωτοσυνάντησα σε ένα καφέ στο Λος Αντζελες, όταν γύριζα το “La, La, Land”, μου είχε φανεί κάπως παράξενος.
Φταίει η προηγούμενη λανθασμένη εντύπωση που είχα αναπτύξει γι’ αυτόν, ότι είναι αλαζόνας και στριμμένος», έλεγε η Στόουν σε συνέντευξή της στους «New York Times», για να συμπληρώσει: «Είμαι ένα κορίτσι από την Αριζόνα και αυτός ένας τύπος από την Αθήνα. Δεν καταλαβαίνω πώς ακριβώς λειτούργησε όλο αυτό, καθώς δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν πιο ετερόκλητες προσωπικότητες, αλλά είναι εκπληκτικό ό,τι συνέβη», η οποία παραδέχεται ότι δυσκολεύτηκε να μπει στο ελεύθερο πνεύμα ενός σκηνοθέτη που όχι μόνο δεν την καταπίεσε, αλλά αρνιόταν να της δώσει και ακριβείς κατευθύνσεις. «Είχα τεράστια αγωνία όταν έφτασα για πρώτη φορά στο πλατό της “Ευνοούμενης” για το τι με περιμένει. Δεν είχα στα χέρια μου ολοκληρωμένο σενάριο, ούτε είχα πάρει κατευθύνσεις. Και αγχώθηκα ακόμα περισσότερο όταν ρώτησα τον Γιώργο τι ακριβώς πραγματεύεται η “Ευνοούμενη” και μου απάντησε ότι δεν είχε ιδέα», ομολογούσε.
Η σύμβουλος σεξουαλικών σκηνών
Στην πραγματικότητα, ο ίδιος ήξερε ακριβώς τι ήθελε από εκείνη και αυτό προσδοκούσε: να είναι χαλαρή ώστε να μπορεί να απελευθερώσει το μέγιστο των δυνατοτήτων της, έξω και πέρα από τις υπαγορεύσεις ενός αυστηρού σεναρίου, βγάζοντας από μέσα της τις κρυφές ιδέες που φάνηκε να αξιοποιεί με τον βέλτιστο τρόπο στη συνέχεια, στη δημιουργία της Μπέλα. Η επαφή όχι με τις λέξεις αλλά με το σώμα, τα σημεία που μας φέρνουν κοντά στα ένστικτα, που προηγούνται από οποιαδήποτε εκλογίκευση απασχολούν τον Λάνθιμο από την πρώτη του ταινία μέχρι σήμερα. Αυτό είναι που απελευθέρωσε την ίδια ώστε να μπορέσει να δοκιμάσει την πρώτη ολόγυμνη σκηνή στην καριέρα της στην ταινία μικρού μήκους που γυρίστηκε στην Τήνο, αλλά και να τολμήσει σεξουαλικές σκηνές, που σίγουρα θα αρνιόταν αν δούλευε με άλλον σκηνοθέτη.
Η Μπέλα κάνει σεξ απολαμβάνοντας κάθε στιγμή της διαδικασίας, χωρίς ιδεολογικές παρεμβάσεις και ψεύτικους συναισθηματισμούς, με τον ίδιο ακόρεστο τρόπο που καταπίνει ολόκληρες τάρτες ή που στροβιλίζεται δαιμονισμένα μαζί με τον υποτιθέμενο επιβήτορα Ντάνκαν σε αλλόκοτους χορούς (μοναδική ερμηνεία από τον αδικημένο ως προς τα Οσκαρ Μαρκ Ράφαλο). Καταλυτικό ρόλο στο να μπορέσει να απελευθερωθεί η Στόουν και να ερμηνεύσει την Μπέλα έπαιξε η Ελ Μακάλπιν, η λεγόμενη «συντονίστρια σεξουαλικής ταυτότητας», όπως λέγεται το νέο εύρημα του κινηματογραφικού κόσμου που φέρνει στις ταινίες ειδικούς που βοηθάνε τους ηθοποιούς στις ανοίκειες γι’ αυτούς σεξουαλικές σκηνές, ειδικά στην εποχή του #metoo.
Η νέα ταινία και τα χαστούκια της Στόουν στον Νταφόε
Καμία ταινία του Λάνθιμου δεν είναι απλή και καμία δεν αφήνει τους ηθοποιούς ανεπηρέαστους, συνήθως εξοντωμένους ψυχικά και σωματικά, όπως έχει δηλώσει η Εμα Στόουν. Η ίδια παραδέχεται ότι πολλές φορές έκλαιγε με λυγμούς στο πλατό του «Poor Things», καθώς είχε χρειαστεί να γυρίσει μία μόνο σκηνή πάνω από τριάντα φορές, ενώ ακόμα και στη νέα ταινία «Kinds of Kindness» έπρεπε να ασκήσει παραπάνω βία για να πετύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα – και αυτό χωρίς καν να έχουν γυρίσει κανονικά τη σκηνή. Ο ίδιος ο Γουίλεμ Νταφόε είχε παραδεχτεί ότι δέχτηκε πάνω από είκοσι χαστούκια στην προσπάθεια να δείξει στους υπόλοιπους ηθοποιούς πώς ακριβώς θέλει ο Λάνθιμος τη συγκεκριμένη σκηνή -είπαμε, οι ηθοποιοί του Λάνθιμου έχουν πάντοτε άποψη στις ταινίες!-, με αποτέλεσμα το πρόσωπό του να πονάει για καιρό.
Αλλά το σημαντικό είναι ότι ήξερε ακριβώς τι ήθελε ο σκηνοθέτης του και πώς έπρεπε να το ερμηνεύσει η Εμα. Και επειδή από το μπάσκετ ο Λάνθιμος ξέρει καλά πως ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις, δεν θέλησε να αλλάξει τους συντελεστές, εκτός από τον σεναριογράφο του ΜακΝαμάρα, επαναφέροντας τον στενό του φίλο και παλιό του συνεργάτη από τον καιρό του «Αστακού» και του «Θανάτου του Ιερού Ελαφιού» Ευθύμη Φιλίππου στο σενάριο της ταινίας, τον οποίο εμπιστεύεται απόλυτα σε ό,τι αφορά το πρωτότυπο σενάριο.
Στην παραγωγή βρίσκουμε και πάλι τον Εντ Γκίνεϊ μαζί με τον Αντριου Λόου, την Κάσια Μάλιπαν και φυσικά την Εμα Στόουν. Καταλυτική και η συμβολή της Searchlight, που στήριξε και το προηγούμενο πρότζεκτ του «Poor Things». Πρόκειται για μια σπονδυλωτή ταινία που θα μοιάζει στυλιστικά και αφηγηματικά να είναι τρεις ταινίες μαζί. Τρεις διαφορετικές ιστορίες με τέσσερις ή πέντε ηθοποιούς που έπαιζαν έναν ρόλο σε κάθε ιστορία, με αποτέλεσμα να μοιάζει ότι παίζουν τρεις διαφορετικούς ρόλους.
Για τον λόγο αυτό συναντήθηκαν και πάλι στο πλατό εκτός από την Εμα Στόουν και τον Γουίλεμ Νταφόε, η Μάργκαρετ Κουάλεϊ με τον Τζον Αλγουιν, που είχαμε δει στην «Ευνοούμενη», μαζί με τον Τζέσι Πλέμονς, τη Χονγκ Τσάου και τη Χάντερ Σάφερ. Το «Kinds of Kindness», που αρχικά είχαν σκεφτεί να ονομάζεται απλώς «And» και γυρίστηκε στο μεγαλύτερο μέρος του στη Νέα Ορλεάνη, αναμένεται να βγει στις αίθουσες στις 21 Ιουνίου.
Υψηλής σημασίας για Ελλάδα και ΗΠΑ το ραντεβού Μητσοτάκη με Μπάιντεν στον Λευκό Οίκο
Έρευνα ΠΟΥ: Αναπνέουμε καθαρό αέρα μόνο σε επτά χώρες του πλανήτη – Σε ποια θέση είναι η Ελλάδα