Κανείς δεν αντιλήφθηκε αυτούς που εισήλθαν ξημερώματα με σκοπό να πάρουν ένα και μόνο αντικείμενο, μια ολόχρυση λεκάνη τουαλέτας που είχε κατασκευάσει ο Μαουρίτσιο Κατελάν, εφτά χρόνια πριν από εκείνο το βράδυ, που κάποιοι το έβαλαν στο μάτι.
Η χρυσή λεκάνη, εξ ολοκλήρου κατασκευασμένη από 103 κιλά χρυσού 18 καρατίων, είχε εκτεθεί στο μουσείο Γκούγκενχαϊμ στη Νέα Υόρκη και είχε τοποθετηθεί κανονικά στις τουαλέτες του για χρήση!
Πάνω από 100.000 επισκέπτες «χρησιμοποίησαν» το συγκεκριμένο έργο του Κατελάν, που έχει τον τίτλο «America» ενώ μετά απο εκεί ο αιρετικός εικαστικός την δάνειζε για έκθεση σε γκαλερί.
Αυτοί που την πήραν έκαναν επαγγελματική δουλειά, αφού πέντε χρόνια μετά την κλοπή, η λεκάνη παραμένει άφαντη και δεν είναι λίγοι αυτοί που έχουν την πεποίθηση ότι οι κλέφτες την έλιωσαν για να φτιάξουν -το πιθανότερο- ράβδους χρυσού.
Πριν από λίγες μέρες μια μπανάνα κολλημένη με μονωτική ταινία, έργο του Κατελάν πουλήθηκε πάνω από 6.000.000 δολάρια και αγοράστηκε από έναν πάμπλουτο Κινέζο επιχειρηματία, τον Τζάστιν Σαν, ο οποίος την έφαγε ενώπιον δημοσιογράφων και influencer!
Ήταν σίγουρα η… ακριβότερη μπουκιά της ζωής του και ένας προσωπικός θρίαμβος του Ιταλού αιρετικού της τέχνης.
Ο Ποντίφικας και ο Δάκης Ιωάννου
O 64χρονος σήμερα εικαστικός από την Πάντοβα της Ιταλίας, γιος ενός φορτηγατζή και μιας καθαρίστριας, θεωρήθηκε από πολλούς ως ένας κακόγουστος φαρσέρ όταν άρχισε να παρουσιάζει τα έργα του, στο κοινό.
Η φάτσα του πρωταγωνιστούσε σε πολλά από αυτά, ενώ δεν ήταν λίγοι αυτοί που θεώρησαν ότι ξεπέρασε τα όρια, όταν παρουσίασε τον Πάπα Ιωάννη Παύλο πεσμένο στο πάτωμα, έχοντας χτυπηθεί από μετεωρίτη!
Ακόμη και αυτός τον «κυνήγησε» τρόπο τινά, την ίδια στιγμή που μεγάλοι συλλέκτες τον προσέγγισαν και άρχισαν να τον στηρίζουν, με τον Δάκη Ιωάννου να είναι από τους πρώτους.
Ο επιχειρηματίας τον φιλοξένησε αρκετές φορές στην Ύδρα, όπου παρουσίασε τον Ιούνιο του 2010 την έκθεση «WE» στον χώρο των παλιών σφαγείων, ενώ του επέτρεψε να σπάσει το πάτωμα στο μουσείο ΔΕΣΤΕ, και μέσα από την τρύπα που σχημάτισε εμφανιζόταν μια κούκλα με την μορφή του.
Ο προβοκάτορας της τέχνης
Από το 2012 όταν το Γκούγκενχαϊμ παρουσίασε αναδρομικά εκατόν τριάντα έργα του ο αιρετικός από την Πάντοβα, δήλωνε πλέον συνταξιούχος.
Η χρυσή λεκάνη του 2016, την κατασκευή της οποίας χορήγησαν μεταξύ άλλων ο Δάκης Ιωάννου, η Ντάσα Ζούκοβα και η γκαλερί Perrotin, ήταν ένα έργο του Κατελάν για τον απλό κόσμο, ένα αντικείμενο υπερβολικής χλιδής που μόνο το 1% του πληθυσμού της γης μπορούσε να αποκτήσει.
Κι αφού ο απλός κόσμος δεν μπορούσε να το έχει στο σπίτι του ο προβοκάτορας της μοντέρνας τέχνης του έδωσε την ευκαιρία να το απολαύσει μόνος του στον απόλυτα ιδιωτικό χώρο της τουαλέτας του Γκούγκενχαϊμ.
Αν μη τι άλλο, ποτέ ως τότε στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης, ένα έργο δεν είχε παραδοθεί στους επισκέπτες ενός μουσείου με τόσο άμεσο και ταυτόχρονα τόσο ιδιωτικό τρόπο.
Όσο για την περίφημη μπανάνα του, πρωτοπαρουσιάστηκε στην Art Basel του Μαϊάμι το 2019 προκαλώντας έντονες αντιδράσεις, ενώ ένας συνάδελφος του Κατελάν θεώρησε καλή ιδέα να φάει το έργο!
Ευτυχώς υπήρχε αναπληρωματική μπανάνα από τσαμπί που είχε αγοραστεί ενώ ο καλλιτέχνης είχε κατασκευάσει άλλες τρεις πριν από την τελευταία.
Εκτός από μία που κατέληξε στο Γκούγκενχαϊμ, οι άλλες δύο μαζί με τις οδηγίες χρήσης του έργου πωλήθηκαν προς 120.000 δολάρια αποδεικνύοντας ότι οι ιδιοκτήτες τους ορθώς επένδυσαν στο ταλέντο του αυτοδίδακτου Ιταλού καλλιτέχνη, μετά την δημοπρασία των 6.000.000 δολαρίων για τη μπανάνα του.
Νεκρός βατραχάνθρωπος στη Μονάδα Υποβρυχίων Καταστροφών
Κτηματολόγιο: Παράταση 20 ημερών για Κέρκυρα, Θεσπρωτία, Κρήτη
Διονύσης Θανάσουλας